• Home
  • Nieuws
  • Wegwijs in gedrag: meervoudig perspectief nemen

Wegwijs in gedrag: meervoudig perspectief nemen

  • Posted on 05 december 2024

Het is niet altijd makkelijk om leerlingen passende begeleiding te bieden tijdens het lesgeven. Meervoudig perspectief leren nemen kan hierin helpen: niet alleen uitgaan van je eigen kijk op een situatie, maar ook vragen hoe de leerling zelf naar de situatie kijkt, en bijvoorbeeld de klas en de ouders. Onderzoek op basisscholen in de regio Noord-Kennemerland leert dat leerkrachten die getraind zijn in meervoudig perspectief nemen, zich bewuster zijn van hun eigen gedrag, een open houding ontwikkelen, beter in contact zijn met leerlingen en ouders, en meer ontspannen voor de klas staan.


Binnen Koers VO onderzoeken we of meervoudig perspectief leren nemen ook voor docenten op middelbare scholen een meerwaarde heeft. De leergang die daarvoor ontwikkeld is, heet ‘Wegwijs in Gedrag’. In september 2024 is de eerste groep docenten gestart met de leergang Wegwijs in Gedrag. En in oktober was de eerste bijeenkomst van de Community of Practice, de groep van leerlingen, ouders, docenten, ondersteuningscoördinatoren, team/schoolleiders en bestuurders, die vanuit gelijkwaardigheid meedenkt met het onderzoek.


Meer informatie?
Voor meer informatie over de leergang of het wetenschappelijk onderzoek, kijk op onze website.