Wat ervaart een leerling met een taalontwikkelingsstoornis?

maandag 27 nov

Een leerling vertelt van de hak op de tak, praat vaak onduidelijk en in korte zinnen, begrijpt het niet en voert de opdracht niet uit, heeft tijd nodig om woorden te vinden en zinnen te maken. Dit zijn een paar kenmerken van een leerling met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Iemand met een TOS heeft problemen met het verwerken van taal. Zo heeft hij bijvoorbeeld moeite met praten of het begrijpen van taal. Het gaat hier niet om het leren van een tweede taal, maar juist om het verwerven van de moedertaal.

Maar hoe is het om een TOS te hebben? Wat kom je dagelijks tegen? En wat kan je binnen de school doen om deze leerlingen te ondersteunen? Zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders en remedial teachers deden op 2 oktober een ervaringscircuit om zelf te ondervinden wat het is om een TOS te hebben. Daarnaast vertelden ervaringsdeskundigen hun persoonlijke verhaal en gaf Jet Isarin, filosoof en senior onderzoeker bij Kentalis, nader uitleg over wat deze leerlingen nodig hebben van een docent. Na afloop ontving iedereen praktisch informatiemateriaal en het werkboek ‘Spraaktaal’ dat speciaal gemaakt is voor jongeren, ouders en professionals. Kortom, een interactieve bijeenkomst, waarin iedereen voorzien is van handige tools om direct mee aan de slag te gaan op school.

Op maandag 5 februari 2018 wordt deze bijeenkomst nogmaals aangeboden door Koers VO en Auris. In januari ontvangen de scholen die aangesloten zijn bij Koers VO hiervoor een uitnodiging. U bent van harte welkom!

Voor meer informatie: Peggy Olthof, olthof@koersvo.nl; 010-4842576.