Ook dit schooljaar stimuleert Koers VO scholen om kennis op te doen over (hoog)begaafdheid en de ondersteuningsmogelijkheden voor deze leerlingen te versterken.
Aanpak peergroepen succesvol
Er zijn inmiddels 27 v(s)o-locaties die werken (of net gestart zijn) met een peergroep voor (hoog)begaafde leerlingen. Deze vorm van ondersteuning gaat erom dat (hoog)begaafde leerlingen elkaar kunnen ontmoeten, zonder dat er daar meteen inhoudelijke doelen aan vast zitten. Vorig schooljaar deden al zo’n 320 leerlingen mee aan een peergroep zonder programma. Zij waardeerden de aanpak zeer positief. Zowel de evaluatie van schooljaar 2022-2023 (n=187) als 2023-2024 (n=277) laat zien dat zo’n 75% van de leerlingen meer rust vindt op school door deelname aan de peergroep. Daarbij voelt rond de helft van de leerlingen zich meer thuis op school en maakt ruim de helft van de leerlingen nieuwe vrienden. Ook ouder (n=139) zien positieve effecten. Zo zegt 48% van de ouders dat hun kind thuis positiever over school praat sinds deelname aan de peergroep. Het evaluatierapport over 2023-2024 komt begin december beschikbaar. Meer weten en/of een gesprek over of de peergroep aanpak ook op uw school past? Neem contact op met Quen van Meer, [email protected].