Recent is de subsidieregeling Digitale school 2024 gepubliceerd. Met de regeling beoogt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) te bevorderen dat er een landelijk dekkend netwerk ontstaat van scholen die gespecialiseerd zijn in digitaal afstandsonderwijs voor leerlingen van 5 t/m 18 jaar die door lichamelijke of psychische problemen (tijdelijk) niet fysiek naar school kunnen.
Coalitie Zuid
Om te voorkomen dat er ongewenste concurrentie ontstaat, heeft Koers VO met PPO en de andere samenwerkingsverbanden in de provincie Zuid-Holland de handen ineen geslagen. In overleg zijn er twee coalities van samenwerkingsverbanden gevormd die tezamen de gehele provincie bestrijken. Daarmee vergroten we aanmerkelijk de kans dat beide coalities in aanmerking komen voor de subsidie, waarmee we er tegelijk voor zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen (direct of indirect) profijt hebben van deze regeling. In de coalitie Zuid zijn de samenwerkingsverbanden Dordrecht, PPO Rotterdam en Koers VO initiatiefnemer en in de coalitie Noord de samenwerkingsverbanden in Den Haag en omstreken. De coalitie Zuid omvat daarmee 260.270 leerlingen.
Wat is de volgende stap?
Binnen de coalitie Zuid is in goed overleg tussen de initiatief nemende samenwerkingsverbanden en voorlopers BOOR en Yulius Onderwijs besloten dat BOOR de formele penvoerder is geworden van de subsidieaanvraag. Binnen het project trekken beide voorlopers in gelijkheid op bij de inhoudelijke ontwikkeling. De initiatief-nemende samenwerkingsverbanden voeren daarbij de projectregie in de Coalitie Zuid.
Naast deze voorlopers hebben enkele schoolbesturen al eerder laten weten ook graag betrokken te willen worden. De volgende schoolbesturen hebben laten weten om in meer of mindere mate betrokken te willen zijn bij het schrijven van het plan van aanpak (Saro en iHUB) of ontwikkelactiviteiten en in te richten werk- of klankbordgroepen (GLR) of geïnformeerd te worden over de vervolgstappen (Emmauscollege en GSR).
Wat is de relatie met de Taskforce Dekkend Netwerk?
De subsidieregeling Digitale school richt zich wat meer op de lange termijn, terwijl we met elkaar ook een vraagstuk op te lossen hebben op de korte termijn. Hier is een relatie met de Tasforce Dekkend Netwerk te leggen. We zetten met de betrokkenen in de Taskforce Dekkend Netwerk in op de doorontwikkeling van online-onderwijs voor leerlingen die thuis zitten en wachten op een passende plek in het onderwijs. Sommige schoolbesturen werken al met een digitaal aanbod. Binnen de Taskforce Dekkend Netwerk wordt gekeken hoe dit aanbod op korte termijn beschikbaar gesteld kan worden voor de doelgroep. Nadere berichtgeving hierover volgt vanuit de Taskforce Dekkend Netwerk.