• Home
  • Nieuws
  • Subsidie af- en ombouw residentieel onderwijs inzetten voor expertiseontwikkeling

Subsidie af- en ombouw residentieel onderwijs inzetten voor expertiseontwikkeling

  • Posted on 03 oktober 2024

De visie op inclusief onderwijs vraagt steeds meer van professionals in het (regulier) onderwijs. Vooral jongeren die voorheen residentieel werden geplaatst, blijven steeds vaker wonen en onderwijs volgen in de eigen omgeving. Ook vragen ze ondersteuning op pedagogisch vlak en rondom veiligheid binnen de onderwijssetting. Om deze uitdagingen aan te pakken, is het essentieel dat instellingsscholen fungeren als expertisecentra die hun kennis en ervaring delen, zodat reguliere scholen beter voorbereid zijn om deze jongeren binnen hun omgeving op te vangen en te ondersteunen.


Op basis van de beschikbare subsidie af- en ombouw residentieel onderwijs richten we ons op vier leerlijnen voor expertiseontwikkeling. De projectgroep komt dit jaar nog met een aanbod, waar de onderwijsprofessionals of scholen zich voor kunnen opgeven.


Vier leerlijnen voor expertiseontwikkeling

  1. Ontwikkeling deskundigheidsbevordering(webinar/e-learning/online trajecten) 
    Deskundigheidsbevordering voor de scholen door het geven van trainingen en scholingen over de doelgroep
  2. Fysieke trainingen en bijeenkomsten
    Dit aanbod richt zich om de scholen sterker te maken in hun aanbod. Aanbod richt zich op meerdere vlakken en met name op het pedagogisch vlak. Als expert is het belangrijk dat de instellingsscholen de kennis gaan delen zodat de (reguliere) scholen zich beter geëquipeerd voelen om deze jongeren binnen het onderwijs te behouden.
  3. Vergroten handelingsbekwaamheid scholen
    Het vergroten van handelingsbekwaamheid bij de scholen t.b.v. deze doelgroep. Deze begeleidingstrajecten worden op maat met de school vormgegeven.
  4. Kennisopbouw samenwerkingsverbanden
    Kennisopbouw en deskundigheidsbevordering bij consulenten van samenwerkingsverbanden.

Meer informatie?
Voor vragen kun je contact opnemen met Sonay Mizrak, [email protected].