• Home
  • Nieuws
  • Schoolleiders reflecteren op ondersteuning op school. Hoe doe jij dat?

Schoolleiders reflecteren op ondersteuning op school. Hoe doe jij dat?

  • Posted on 05 december 2024

Interview met directeur Carolien Nagtegaal – Jansen over de verantwoordingsbijdrage van De TooropMavo


We starten in deze nieuwsbrief met een nieuwe rubriek waarin aandacht is voor de verantwoordingsbijdragen van de vo-scholen in onze regio. Op dit moment staan de bijdragen van de afgelopen drie schooljaren op het verantwoordingsplatform. Deze worden eigenlijk alleen bekeken in het kader van het verantwoordingsgesprek met collega’s tijdens de ‘verantwoordingslunch’ (lees ook de terugblik in deze nieuwsbrief). 


Veel scholen vinden dit jammer. Vandaar dat we zoeken naar een manier om deze bijdragen meer en breder te laten leven. Een eerste stap is om deze manier van verantwoorden en de bijdragen aandacht te geven in de nieuwsbrief. Op het evaluatieformulier na afloop van de verantwoordingslunch kon iedereen een collega-school nomineren waarvan de verantwoordingsbijdrage aanspreekt. En toen is De TooropMavo genoemd. Directeur Carolien Nagtegaal – Jansen mag daarom het spits afbijten in deze nieuwe rubriek.


Hoe vind je het dat jouw school is uitgekozen door de andere vo-scholen om wat meer te vertellen over jullie verantwoordingsbijdrage?

Ik vind het leuk dat onze verantwoordingsbijdrage andere scholen aanspreekt en we daarom genoemd zijn. Ik vind het een goed idee om de verantwoordingsbijdragen van de scholen in de regio van Koers VO meer zichtbaar te maken. Er is namelijk veel expertise op de scholen.


Tijdens de verantwoordingslunch ben je ingedeeld in groepjes van vijf directeuren van verschillende scholen, waarin ieder iets vertelt over zijn of haar verantwoordingsbijdrage. Je spreekt de collega-directeuren van de andere scholen dus niet uitgebreid over hun verantwoordingsbijdrage. Als je de bijdrage ook deelt via de nieuwsbrief van Koers VO, dan kunnen meer scholen dit bekijken. Misschien herkennen scholen de dingen die besproken worden, hebben ze dezelfde problematiek. En kunnen ze zien hoe andere scholen dat hebben aangepakt. Dit kan dan weer aanleiding zijn om met elkaar te bellen of met collega’s van andere scholen te sparren.

Hoe ervaar je het dat je als school de vrijheid krijgt om zelf vorm te geven aan de manier waarop je je ondersteuningsgeld verantwoordt?

Wat mij betreft zouden ze dat met alle subsidies moeten doen. Ik vind deze manier echt superfijn. Ik ben sinds vorig jaar directeur, dus ik heb hier vorig jaar voor het eerst mee te maken gehad. En ik dacht ‘wat een verademing’. Ik heb de verantwoordingsbijdrage met mijn schoolondersteuningsteam opgesteld. Het is heel fijn om hier samen over te kunnen sparren. Deze vrije vorm biedt ons als school ook ruimte: in je agenda maar ook in je hoofd omdat je op een andere manier hierover na kan denken. Waarom verantwoorden we onze ondersteuning op deze manier en verantwoorden we dan echt wel iets? En wat gebeurt er nou precies met het ondersteuningsgeld?Tijdens de verantwoordingslunch kan je hierover praten met andere directeuren. Je kan het dus ook gelijk delen met collega’s van andere scholen, dat doe je bij andere subsidies niet. Dit zorgt ervoor dat je van elkaar kan leren. Je bent nieuwsgierig naar elkaars bijdrage ‘wat een goed idee, mag ik er meer over weten?’. Je bent tijdens de verantwoordingslunch ook gelijk aan het netwerken. Je kunt telefoonnummers uitwisselen en bij elkaar op bezoek gaan. Ik doe dat met andere scholen binnen ons eigen schoolbestuur SARO waar ik goed contact mee heb. Maar tijdens deze verantwoordingslunch ontstaan er ook waardevolle contacten buiten mijn eigen schoolbestuur.


Kun je iets vertellen over jullie bijdrage, en ben je tevreden over deze vorm?

In deze poster geven we een beschrijving van de betrokken partijen en hun rol in het meedenken over de hulpvraag van de leerling. Het geeft heel duidelijk het kader aan. Wie doet wat binnen de organisatie. Bij wie moet ik zijn met welke vraag. Het geeft ook aan wat we in huis hebben. Maar wat ik nog mis in de poster is dat het niet aangeeft wat we met alle inzet bereikt hebben voor onze leerlingen. Ik zou er nog graag een SWOT-analyse aan toe willen voegen. Dit is een verbeterpunt voor volgend jaar.


Heb je nog tips voor collega's om het verantwoordingsproces binnen school goed vorm te geven?

Het is belangrijk om fijngevoelig te zijn voor de sfeer in de school. Wat gebeurt er op school, ben ik goed geïnformeerd, weet ik welke problematiek speelt in de wijk, weet ik wat er speelt om mij heen? Hoe is het gesteld met het welzijn van de leerlingen en jouw schoolteam? Welke behoeftes zijn er en hoe kunnen we hierop inspelen?
We moeten als schoolteam ook achter elkaar gaan staan. Je moet met elkaar voorspelbaar gedrag laten zien. Als je als team het goede voorbeeld geeft, dan straalt dat ook uit naar de leerlingen. Als het bij ons rommelt, dan rommelt het tussen de leerlingen ook. Dus het is enorm belangrijk dat je weet ‘hoe de vlag erbij hangt’ in de school. Dit voorkomt ruis en onrust, waardoor er een veilig schoolklimaat ontstaat voor de leerlingen, waarin zij kunnen focussen op het schoolproces.


Tenslotte: aan wie geef jij de pen door? Van welke bijdrage op het verantwoordingsplatform zou je meer willen weten?

De verantwoordingsbijdrage van de Hef spreekt mij aan, dus daar zou ik graag meer over horen.
Ook de bijdrage van Focus Beroepsacademie vind ik interessant, omdat ze een filmpje hebben gemaakt waarin ze aan leerlingen hebben gevraagd wat zij vinden van het zorgteam. Zo betrekken zij de doelgroep waar het eigenlijk allemaal om draait.