Interview met directeur Johan Wijnhorst over de verantwoordingsbijdrage van De Passie Rotterdam.
In onze nieuwsbrief zijn we gestart met een nieuwe rubriek waarin aandacht is voor de verantwoordingsbijdragen van de vo-scholen in onze regio. Na Carolien Nagtegaal – Jansen, Anton Brand, Joni Heijboer en Debby Wernke, is het nu de beurt aan Johan Wijnhorst van De Passie Rotterdam.
Hoe ervaar je het dat je als school de vrijheid krijgt om zelf vorm te geven aan de manier waarop je je ondersteuningsgeld verantwoordt?
Het gaat natuurlijk om twee dingen: de manier waarop ik mijn verantwoording op papier zet en de wijze waarop we dat met elkaar bespreken. Vooral die tweeslag vind ik heel positief. Ik vind het goed om na te denken: wat hebben we nu, waar hebben we de focus op gelegd het afgelopen jaar en wat heeft dat opgeleverd? Ik vind het sowieso goed om hier evaluatief naar te kijken.
Leren van andere directeuren tijdens de verantwoordingslunch
Maar ik vind het ook leuk om met directeuren van andere scholen in gesprek te gaan tijdens de ‘verantwoordingslunches’ die Koers VO organiseert. Het is heel waardevol om met elkaar uit te wisselen, ‘wat speelt er bij jou, wat kan ik van jou leren, wat kan ik jou geven’. Wij kunnen als school weer leren van andere scholen, en zij kunnen weer leren van de stappen die onze school heeft gezet.
Breder perspectief
Ik vind de dynamiek van verschillende scholen fijn. Die diversiteit zorgt ervoor dat ik een beter en breder beeld heb. Ik krijg een breder perspectief omdat scholen in verschillende stadia zitten van een proces, waardoor ik altijd iets kan meenemen dat ik weer kan toepassen op mijn eigen school.
Kun je iets vertellen over jullie bijdrage, en ben je tevreden over deze vorm?
Als je weer opnieuw een fundament gaat bouwen is dat heel lastig om dat op een ‘fancy’ manier te doen. We hebben het gewoon simpel gehouden, zoals de werkelijkheid is. Poets het niet op, dit is gewoon de realiteit waar we nu in zitten op dit moment.
De interim ondersteuningscoördinator was pas in juni gestart toen we onze verantwoordingsbijdrage opstelden. Die is inmiddels vast in dienst bij ons. Dat is wel de belangrijkste les: dat je niet zonder een goede ondersteuningscoördinator kan op school; die is de spin in het web die ervoor zorgt dat allerlei processen rond de ondersteuning goed lopen.
Zou ik het de volgende keer weer zo vormgeven? Nee, daar zou ik wat leukers van maken. Maar dat hoef ik als directeur ook niet alleen te doen, onze ondersteuningscoördinator kan daarin meedenken. We kunnen bij onze volgende verantwoording ook meer laten zien van wat we doen.