April was een actieve maand in onze regio wat betreft aandacht voor begaafdheid.
Conferentie GAAF!
Zo was er op 13 april de drukbezochte Conferentie GAAF! in Ahoy georganiseerd door PPO Rotterdam en Koers VO. Zo’n 300 professionals uit het po en vo uit de brede regio hebben daar inspiratie opgedaan over hoe zij hun onderwijs en ondersteuning steeds passender maken voor begaafde leerlingen. Conferentie GAAF! was in een notendop: Sprookjes & wetenschap met Sven Mathijssen, leren kijken met de ogen van Marco Mout, een talkshow van Dolores Leeuwin met leerlingen van het Zuider Gymnasium en Erasmiaans Gymnasium. Een zaal vol gemotiveerde mensen uit het onderwijs die zich lieten inspireren door dit alles én vervolgens deelnamen aan zo’n 22 verschillende workshops om zich verder te verdiepen in (hoog)begaafdheid. Ondertussen waren leerlingen in eigen workshops aan de slag met Ruwhel Emers, WALHALLAb_NL en HET LAB Rotterdam. Veel indrukken, veel gesprekken, veel geleerd. En vooral de belangrijke uitspraken van de leerlingen op het podium: dat het belangrijk is dat er goed naar je geluisterd wordt, dat je écht gezien wordt. Én dat het onderwijs helemaal zo slecht nog niet is als er maar 'vrije ruimte' is; ruimte voor elkaar ontmoeten (in een hb-uur/peergroep) en om te mogen leren over dingen die ze zelf interessant vinden. Als toetje kregen alle deelnemers het manifest ‘Begaafdheid in perspectief van een breed verrijkingsaanbod, geïnspireerd door het Schoolwide Enrichment Model’ mee naar huis.
Training Saliko
Begeleiders van 19 schoollocaties hebben inmiddels een training gevolgd van Saliko, waarbij zij zelf extra gereedschap in handen krijgen om (hoog)begaafde leerlingen beter te ondersteunen. Zo werken we binnen ons samenwerkingsverband stapje voor stapje aan steeds meer passende ondersteuning voor deze leerlingen.
Peergroepen
Verder zien we dat op 18 scholen stappen worden gezet om (hoog)begaafde leerlingen bijeen te laten komen in een peergroep. Het uitgangspunt hierbij is om leerlingen ruimte te geven en niet op voorhand aan een programma of project te moeten werken. De scholen die al gestart zijn, merken bij leerlingen dat zij juist door de vrije ruimte tot rust komen en meer ontspanning ervaren. Het ontmoeten van ontwikkelingsgelijken zorgt voor positieve energie en daarmee meer plezier op school. In het netwerk delen de begeleiders hun tips en ervaringen. Deze keer was er een praktische workshop over hun eigen rol en stonden we stil bij de evaluatie en plannen voor het komende jaar. Voor enkelen gaf deze sessie net het zetje dat ze nodig hadden om -na een periode van voorbereiden- nu écht de eerste bijeenkomst met leerlingen te organiseren. Als samenwerkingsverband zijn we trots op de stappen die dit jaar door de begeleiders op hun school zijn gezet. Ook in het komende schooljaar is subsidie beschikbaar voor de peergroepen.
Meer informatie?
Heb je interesse in een peergroep of heb je andere vragen, dan kun je contact opnemen met Marijke Terwisscha van Scheltinga, [email protected]