• Home
  • Nieuws
  • Maatwerk voor leerling met lichamelijke beperking op een reguliere vo-school 

Maatwerk voor leerling met lichamelijke beperking op een reguliere vo-school 

  • Posted on 21 april 2023
Rayan met zijn klasgenoten van vwo 1, Melanchthon Bergschenhoek

Wat doe je als een leerling wordt aangemeld waar je niet direct passende ondersteuning voor hebt op school? Kijk je naar mogelijkheden of zie je moeilijkheden? Hoe kan worden bijgedragen aan oplossingen voor leerlingen binnen passend en steeds inclusiever onderwijs?


Wat is mogelijk?

Moeder Fatiha vraagt of Melanchton Bergschenhoek open staat voor de aanmelding van haar zoon Rayan. Door een progressieve spierziekte zit hij in een elektrische rolstoel, en heeft hij hulp nodig bij dagelijkse handelingen, zoals het aan- en uitdoen van zijn jas, het pakken van een boek, en naar het toilet gaan.

De school reageert positief op deze vraag en onderzoekt of het mogelijk is om hem passende onderwijs- en zorgondersteuning te bieden. Ondersteuningscoördinator Emrys Huntington: ‘We proberen oplossingsgericht te denken. Dat is de sfeer hier op school. Maar we geven ook onze grenzen aan. Het is bijvoorbeeld niet wenselijk dat een docent of leerling steeds bij de dagelijkse dingen helpt. Dat is niet goed voor hun relatie met Rayan. Dit zijn dingen waar je samen goed over na moet denken.’


Externe hulp door samenwerking school, Koers VO en gemeente
Het nadenken hierover heeft uiteindelijk geleid tot de oplossing om hiervoor externe hulp in te schakelen. Zo krijgt Rayan op school elke dag hulp van een externe begeleider en reist hij met behulp van leerlingenvervoer naar school. De kosten hiervoor worden in gezamenlijkheid gefinancierd door Koers VO (onderwijsondersteuning) en de gemeente Langsingerland (zorgondersteuning en leerlingenvervoer).


Positieve ontwikkeling
Inmiddels zit Rayan in de eerste klas van het vwo. Hij heeft het naar zijn zin, vindt de vakken leuk en heeft een gezellige klas met leuke vrienden. Moeder Fatiha: ‘Voordeel van een reguliere school is dat het in de buurt is en dat zijn klasgenoten in de omgeving wonen. Hij kan zo gemakkelijk met hen afspreken. We vinden dat we een goede keuze hebben gemaakt voor deze school.’
Ook ondersteuningscoördinator Emrys ziet dat het goed gaat met hem. Rayan is sociaal en positief ingesteld. ‘Hij is nooit alleen, er staat altijd een groep jongens om hem heen, hij is vaak in gesprek, altijd aan het lachen. Om door te blijven ontwikkelen heeft hij het nodig om hier onderwijs te kunnen volgen. Je gunt het hem dat hij zich verder kan ontwikkelen.’
Anneke van der Harst is vanuit Koers VO als medewerker expertisepool betrokken bij deze situatie. Ze is blij met de mogelijkheid die Melanchthon Bergschenhoek geboden heeft. Rayan kan hierdoor op zijn eigen niveau onderwijs volgen, zich sociaal optimaal ontwikkelen en vrienden maken. Ze hoopt dat meer reguliere scholen mogelijkheden gaan bieden voor leerlingen met een fysieke beperking.


Goede relaties opbouwen met andere organisaties

De goede samenwerking tussen school, leerling, ouder, Koers VO, gemeente en externe begeleiding maakt dit tot een succesverhaal. Emrys: ‘Kijk goed naar wat de leerling echt aankan en wat niet. Ken de grenzen van het docententeam en de medeleerlingen. Vraag om hulp en zoek naar oplossingen. En probeer goede relaties op te bouwen met andere organisaties die kunnen helpen.’


Meer informatie?

Wil je meer weten over (maatwerk)mogelijkheden op jouw school? Neem contact op met de Koersconsulent van jouw school, die helpt je graag verder.