In elke klas zitten gemiddeld drie chronisch zieke leerlingen[1]. De helft van deze leerlingen voelt zich niet begrepen in de klas. En één op de drie krijgt niet de ondersteuning die hij of zij gehad zou willen hebben, zo blijkt uit recent onderzoek.
Iedere chronisch zieke leerling zou zorgeloos naar school moeten kunnen gaan. Toch is dat in de praktijk lang niet altijd vanzelfsprekend. Voor leerlingen met een chronische aandoening is maatwerk cruciaal. Iedere leerling is anders en iedere school heeft vaak een eigen manier om ondersteuning te regelen. Soms gaat het bijna vanzelf en maak je snel duidelijke afspraken. Soms is het ingewikkelder. Zowel voor school, leerling, en als ouders kan het spannend zijn. Ieder heeft z'n eigen vragen. Wat betekent de aandoening voor jouw leerling in de klas bij leren en concentreren of bijvoorbeeld gym of stage? Waar loopt zij of hij het meeste tegen aan? Het kan ook overweldigend zijn, want er zijn zoveel verschillende aandoeningen. Gelukkig is het niet nodig om als docent alle aandoeningen te snappen om een leerling goed te ondersteunen. De stichting ‘Zorgeloos naar school’ heeft een aantal thema's centraal gesteld die voor de meeste aandoeningen belangrijk zijn. Thema's als vermoeidheid, beperkte mobiliteit, gym, stage, toetsen & examens en verzuim.
Meer informatie
Kijk voor informatie over deze thema’s op de website, www.zorgeloosnaarschool.nl.
[1] Van Hal, L., Tierolf, B., Van Rooijen, M., & Van der Hof, M. (2019). Een actueel perspectief op kinderen en jongeren met een chronische aandoening in Nederland. Omvang, samenstelling en participatie.