• Home
  • Nieuws
  • Happy Friends, Positive Minds-onderzoek: good practices

Happy Friends, Positive Minds-onderzoek: good practices

  • Posted on 03 april 2025

In september 2024 zijn op Marnix Gymnasium en Melanchthon Bergschenhoek de lessen van het interventieprogramma Happy Friends, Positive Minds begonnen. Dit is een programma voor vriendinnen uit de tweede en derde klas die samen excessief piekeren over hun zorgen en problemen. Excessief samen piekeren, ook wel co-rumineren genoemd, leidt tot meer mentale problemen zoals angst en depressie. Meer dan de helft van de meisjes in het voortgezet onderwijs kampt met deze problematiek en dus is het belangrijk om op zoek te gaan naar effectieve manieren om deze problemen te voorkomen of verminderen. Het programma bestaat uit 14 lessen en wordt ondersteund door een app die de meiden zelf kunnen gebruiken. Momenteel wordt onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit en werkzame elementen van het programma. De eerste fase van de lessen is nu afgerond, een mooi moment om ervaringen en good practices van Marnix Gymnasium en Melanchthon Bergschenhoek te delen.


Wat was de aanleiding om deel te nemen?
Wij zien dat meiden ook een aanstekend effect op elkaar hebben in negatieve zin. Wat ervoor kan zorgen dat er ineens een hele groep leerlingen zorgleerlingen worden. Ook worden meiden tegenwoordig blootgesteld aan veel negatieve externe prikkels, ze hebben nu wel de tools nodig die hun kunnen helpen hierbij.’


Wat levert het onderzoek op voor de school?
‘Het levert vooral op dat er een mooie app/methode wordt ontwikkeld die eraan bijdraagt dat meiden beter in hun vel komen te zitten. Een mooie bijkomstigheid is dat een paar van onze meiden daar al de vruchten van kunnen plukken.’


Welke organisatorische hobbels hebben jullie ervaren?
‘Het regelen van de klassenbezoeken, dat was even regelwerk. Maar dat was dan ook gelijk de enige organisatorische hobbel.’


Hoe ervaren jullie de werklast voor het onderzoek?
‘Ik ervaar geen werklast. Ik moet er alleen even voor zitten om de roosters en vrije dagen door te sturen. Verder loopt het vanzelf.’


Wat zouden jullie meegeven aan scholen die nog twijfelen om mee te doen?
‘Een positieve pedagogische sfeer neerleggen, is ook de taak van een school. We hebben mijns inziens een opvoedingstaak om ouders te ondersteunen. Je wilt dat alle leerlingen met een diploma van school gaan en geen thuiszitter worden. Het is daarom belangrijk om preventief te werk te gaan. Verder vinden vriendschappen veel plaats op en om school, waardoor ouders minder zicht hebben op de ontwikkeling/impact van de vriendschap.’


Het interventieprogramma
De interventie van Happy Friends, Positive Minds helpt vriendinnenkoppels om samen en individueel gezonde emotieregulatiestrategieën te ontwikkelen. Tijdens de lessen gaan vriendinnen in tweetallen met hun persoonlijke trainer aan de slag met:


  • psycho-educatie (animaties over hoe het brein werkt)
  • ontspanningsoefeningen
  • oefeningen om positieve gedachten en gevoelens te cultiveren

Daarnaast gebruiken de meisjes individueel een ondersteunende app die hen dagelijks stimuleert te reflecteren op de mooie momenten van de dag. De app en lessen zijn een product van wetenschappelijk onderzoek en input van meisjes en onderwijsprofessionals.


Het observatieonderzoek
Momenteel loopt er ook een observatieonderzoek waarin onderzocht wordt in welke mate excessief samen piekeren voorkomt en bij welke meisjes er een verhoogde kwetsbaarheid is voor de negatieve gevolgen ervan.


Meer informatie?
Voor meer informatie over Happy Friends, Positive Minds-onderzoek kun je contact opnemen met het onderzoeksteam, [email protected].