• Home
  • Nieuws
  • “Gelukkig mag ook ik nu de vlag met mijn tas uithangen”

“Gelukkig mag ook ik nu de vlag met mijn tas uithangen”

  • Posted on 11 juli 2024

Leerlingen voortgezet speciaal onderwijs ontvangen volwaardig diploma


Jaren keihard werken op school, examen doen, slagen en dan: een diploma. Zo hoort het te gaan. Maar voor een groot deel van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs ontbrak het officiële papiertje. Leerlingen die uitstromen richting dagbesteding of de arbeidsmarkt kregen tot vorig jaar geen wettelijk diploma. Alle 140 geslaagden uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) krijgen dit jaar voor het eerst een symbolisch cadeau om dit gedenkwaardige moment in hun leven te vieren. Zij hangen de officiële Rotterdamse VSO Diploma vlag uit waarmee ze door heel Rotterdam en omstreken laten zien; wij horen er gewoon bij!


Dit wordt een feestje

Als eerste geslaagde leerling van 2024 krijgt Jeayla de eerste officiële Rotterdamse VSO Diploma vlag cadeau. Jeayla vertelt dat ze het vroeger moeilijk vond dat zij op televisie en in de wijk de vlaggen met tassen eraan zag hangen en dat ze wist dat zij later geen echt diploma zou krijgen. Des te feestelijker dat Rotterdamse positiviteitsstrijder Sander de Kramer de vlag samen met haar komt hijsen. En een feestje was het. Zodra de vlag eenmaal hangt feliciteert een voorbijganger Jeayla direct. Haar trotse glimlach spreekt boekdelen.


De handen ineengeslagen in Rotterdam

In Rotterdam hebben zes schoolbesturen de handen ineengeslagen voor eenzelfde examenreglement, waarbij verwachtingen aan de leerlingen worden gesteld. “Dit voegt waarde toe aan het diploma en is uniek in Nederland. En dan maakt het niet uit welk niveau je hebt, dit gaat over meetellen en meedoen”, zegt Marianne van Paassen, directeur innovatie (v)so van stichting BOOR.

Coen van Noordwijk, algemeen directeur CVO Accent benadrukt de maatschappelijke opdracht die er ligt: “Wij kunnen de leerlingen van alles leren tot aan hun diploma. Dan is het aan de maatschappij om het potentieel van de leerlingen op een volwaardige manier te benutten voor een goede toekomst".

En dat potentieel is er. De moeder van Jeayla vertelt: “Kinderen zoals Jeayla hebben veel te bieden. Ze zijn heel erg gemotiveerd. Ze moeten harder werken en beter hun best doen om gewoon geaccepteerd te worden.” Ook zij doet een beroep op de maatschappij: “Niet alleen het werk, maar ook de sociale omgang die zij er opdoet is heel belangrijk voor Jeayla”.


Meer informatie?
Voor meer informatie bekijk de website Stichting BOOR.