Terugblik verantwoordingslunch 2024
Voor wie verantwoord jij eigenlijk? Omdat het moet of omdat je vindt dat het zo hoort? Omdat je bestuur informatie vraagt? Of helpt het jou zelf ook? Is het een mooie aanleiding voor een gesprek in je team over ondersteuning? Wellicht een goede manier van inwerken als je nieuw bent? Zie je het als manier om alles weer eens ‘op een rijtje te zetten’? Of voelt het toch meer als dat verplichte kunstje dat je ieder jaar moet doen: het zetten van een vinkje, maar dan anders.
Met deze vragen begonnen we de verantwoordingslunch op 10 oktober; het moment voor de directeuren van de 79 vo-locaties van Koers VO om met elkaar uit te wisselen over de keuzes die zij maken in de ondersteuning. Want binnen Koers VO zien we verantwoorden als een reflectiemoment. Als iets dat je met en voor elkaar doet en dat meer is dan het inleveren van je bonnetjes.
Aan de gesprektafels werd geanimeerd gesproken over gedeelde vraagstukken rondom leerlingen en ondersteuning. Zorgen en successen werden gedeeld. En wordt er dan niet ook over andere dingen gesproken? Ja, dat gebeurt zeker. Maar dat zien we dan vooral als logisch onderdeel van het bouwen aan het netwerk dat we met alle scholen vormen. In de evaluatie zien we dat scholen verantwoording en de verantwoordingslunch zien als leermoment. Zoals een deelnemer verwoord: “Zonder (ver)oordelen een open gesprek met collega’s”.