Durven doen wat nodig is

Samenwerkingsverband Koers VO heeft professionals, directeuren, bestuurders en beleidsmedewerkers uit de regio Rotterdam uitgedaagd met het thema: Durft u te doen wat nodig is?

Hoe zorgen we er met elkaar voor dat elke jongere gezien en aangemoedigd wordt om te worden wie die is? Passend onderwijs en de decentralisaties dagen ons uit om vanuit een positieve houding te zoeken naar mogelijkheden voor jongeren.

Netwerkpartners uit onderwijs, jeugdhulp en gemeenten in de regio Rotterdam werden met een verrassend programma aangespoord om te durven doen wat nodig is. Leerlingen lieten horen wat ze op hun hart hebben, juriste en privacydeskundige Jolanda van Boven vertelde dat er in het belang van jongeren vaak meer mag dan we denken en scholen en netwerkpartners lieten inspirerende voorbeelden van lef en samenwerking zien.

Hieronder een uitgebreid overzicht van de informatie van deze bijeenkomst.

Nieuwjaarsbijeenkomst verslag en video

Nuttige documentatie

Video-impressie Nieuwjaarsbijeenkomst gemaakt door leerlingen van Theaterhavo/vwo

Na het starten van de film, kunt u klikken op YouTube-logo en ‘volledig scherm’.

Filmpjes leerlingen en professionals

Durven doen wat nodig is – Wat vinden de leerlingen?

Na het starten van de film, kunt u klikken op YouTube-logo en ‘volledig scherm’.
Leerlingen van het IJsselcollege, Theaterhavo/vwo, Melanchthon – Berkroden en Gemini College Lekkerkerk vertellen hoe zij het onderwijs ervaren en wat zij belangrijk vinden.

Luister naar de leerling en zoek samen naar een oplossing

Na het starten van de film, kunt u klikken op YouTube-logo en ‘volledig scherm’.
Leerling Sara is opstandig en rebels als ze terecht komt in onderwijsopvangvoorziening Time Out. Ze heeft moeite met autoriteit. Ze is zelfstandig en gewend om zaken zelf te regelen. Ze heeft eigenlijk geen behoefte aan mensen die haar vertellen wat ze moet doen. Toch heeft ze geleerd van haar schoolloopbaancoach Paul dat je niet alles alleen hoeft te doen. Hij is met haar mee blijven denken en heeft haar niet losgelaten. Paul ervaart in zijn dagelijks werk dat veel ellende voorkomen kan worden als je sneller de diepte ingaat met een leerling.

Geef de leerling vertrouwen, zodat die zelf de juiste keuzes kan maken

Na het starten van de film, kunt u klikken op YouTube-logo en ‘volledig scherm’.
Leerling Bowien wilde stoppen met school, het ging niet goed. Ze kon de leerstof in principe wel aan, maar er waren problemen thuis waardoor ze achter raakte. Ze was gefrustreerd en reageerde agressief in de klas. Uiteindelijk moest ze naar een andere school, omdat ze te veel onvoldoendes had. Schoolloopbaancoach Jacolien zag dat Bowien weer vertrouwen in zichzelf nodig had. Ze hielp Bowien door met haar te praten en haar mogelijkheden op een rijtje te zetten. Hierdoor was Bowien in staat om zelf de juiste keuzes te maken. Voor het zelfvertrouwen van de leerling is het belangrijk dat de leerling mag zijn wie die is.

Elke leerling moet een nieuwe kans kunnen krijgen!

Na het starten van de film, kunt u klikken op YouTube-logo en ‘volledig scherm’.
Schoolloopbaanbegeleider Sushil benadert leerlingen door goed te luisteren, een open houding te hebben en duidelijk te zeggen wat ze wel en niet kan. Zo had ze veel negatieve verhalen gehoord over een 15-jarige jongen, maar is bewust open en zonder oordelen met hem in gesprek gegaan. De jongen was in tranen toen hij bij haar kwam, omdat hij in zijn examenjaar van school moest en zijn vader hem daarom ook weg wilde sturen. Hij zag geen toekomst meer. Toen Sushil dit aan de directeur van school vertelde, werd besloten om de leerling alsnog een kans te geven en met succes: hij is uiteindelijk geslaagd voor zijn examen. Sushil doet een oproep aan professionals en leerlingen om vaker samen te brainstormen over wat een leerling nodig heeft om te leren. Durf ook te kijken naar creatieve en nieuwe manieren van leren, bijvoorbeeld via games.

Dramatherapie kan leerlingen helpen hun frustraties te ventileren en meer grip te krijgen op hun gedrag

Na het starten van de film, kunt u klikken op YouTube-logo en ‘volledig scherm’.
Leerlingen die veel negatieve feedback op hun gedrag krijgen, worstelen vaak met hun zelfvertrouwen. Dramatherapie biedt leerlingen de vrijheid om op een positieve manier naar zichzelf te kijken, zo vertelt Eva. Ze roept docenten op om ook bij moeilijke leerlingen speels te blijven en op een vrije manier te zoeken naar oplossingen. Farola gebruikt het masker om te laten zien dat er een verschil is tussen hoe je als leerling wordt gezien door de wereld en hoe je jezelf het liefst zou willen laten zien. Aan de buitenkant ben je stoer, maar aan de binnenkant voel je je misschien angstig of afgewezen. Professionals zetten vaak het masker op van beter weten. Durf als professional ook meer je menselijkheid en kwetsbaarheid te laten zien aan leerlingen, en je zal merken welke verrassende effecten dit oplevert.